[supsystic-social-sharing id='1']
Kauppalehti uutisoi, että Finlaysonilla alkavat Yt:t. Tavoitteena ovat miljoonan euron säästöt ja irtisanomiset uhkaavat. En yllättynyt.
Reilu pari vuotta sitten menin sisään erääseen liikkeeseen, jossa myytiin Finlaysonin tuotteita. Tyttäreni kysyi hieman nolona, että mitä nuo kuvat ovat. Hieraisin silmiäni ja zoomasin tuotetta näkökentässäni hetken. Ne olivat tuolloin uudet lanseeratut Tom of Finland- kuosit. Sitten mentiinkin tyttären kanssa ovesta ulos kiireesti.
Mietin jo tuolloin, että nyt on mokattu ihan huolella. On lennetty punavihreään trendiansaan niin että mätkähti. Yhtiössä on ilmeisesti kuviteltu, että tässä on nyt joku kansainvälinen huipputrendi, joka on tullut jäädäkseen ja ihan kaikki maailman ihmiset syöksyvät ostamaan kaapit täyteen Tom of Finland -munakuoseja. Kuten esimerkiksi Etelä-Euroopan katoliset maat? Muslimimaat? Aasia? Ortodoksiset Venäjä ja Itä-Eurooppa? Eikä tarvitse olla minkään uskontokunnan kannattajakaan vaan aivan tavallinen arkeaan auraava perussyntisäkki, kun kavahtaa tällaista. Jokainen normielämää viettävä aikuinen nukkuu yönsä ihan tavallisessa kuosissa ilman kampanjointeja. Ja heitä on valtaosa jokaisessa maassa.
Yhtiö liitti vielä toisenkin trendihötön markkinointiinsa, jotta alamäki olisi varmasti sinetöity. Se möi tuotteitaan naisille 20% halvemmalla kuin miehille. Siis ihan samaa tuotetta ja lisäksi samaan aikaan. Se oli kuulemma protesti palkkaeroihin. Siihen puuttuivat jo viralliset tahot ja alekampanja peruttiin lainvastaisena. Normitavikset seurasivat suut ammollaan menoa ja kiersivät liikkeen vieläkin kauempaa kuin siihen asti.
Edellisistä tapauksista moni teki nopeasti selkeät johtopäätökset, että ei kuulu mainitun yhtiön ydinasiakaskuntaan ja käveli lompakkoineen muualle. Jo pidempään myös Savon Satakieleltä on tiedusteltu kenen lakanoissa hän nykyään nukkuu ja mitä kannattaa ostaa, kun Finlaysonia ei enää voi.
Ilmaisena vinkkinä voin kertoa, että älä ikinä sotke politiikkaa yritystoimintaasi. Pidä se visusti erillään myös omista poliittisista ja muista mieltymyksistä sekä pintatrendeistä, ellei alana ole pintatrendi. Kannattaa muistaa niitä asiakkaita, joille tuotteita ja palveluja ollaan myymässä ja ketkä niistä maksavat sekä joilla on ylipäätään varaa niistä maksaa.
Finlaysonin tuotteita ostivat aiemmin tavalliset kotitaloudet omalla ansaitulla rahallaan ja he haluavat nukkua ihan tavallisissa kukka- sun muissa lakanoissa. Niiden tulee kuitenkin olla laadukkaita, jotta ne kestävät pesua ja niissä pitää pysyä värit, jolloin ne eivät ne värjää hikoilevaa nukkujaa riemunkirjavaksi.
Jos tarjotaan puolipornahtavia munalakanoita ja hinnoitellaan nekin sukupuolen mukaan, niin asiakkaat äänestävät suurella varmuudella lompakollaan ja menevät muualle. Tai menivät. Ja yleensä kestää hetken, ennen kuin heidät saadaan palaamaan takaisin myyntitiskille.
P.S. Kelan lakanoissa nukkuvat eivät Finlaysonin kalliita kuoseja osta, joten kannattaa ensi kerralla miettiä, ottaako design- ja trendivinkkejä pääkaupungin punavihreästä kupasta vai ehkä jostakin muualta. Peukku somessa on eri asia kuin euro kassassa.
[supsystic-social-sharing id='1']